torsdag 14. mars 2013

HAREFRØKEN - BUNNY CREME EGG COSY


Tiden går jammen meg fort, snart er det Påske.
Til Jul har jeg masse Julepynt, men til Påske har jeg ikke så mye å pynte med.
For et par år siden fant jeg en engelsk oppskrift på de søte harefrøknene til
Ali, men oppskriften var på engelsk.
Jeg er ikke så flink i engelsk, så jeg måtte spørre min datter om hun kunne være så snill å oversette oppskriften for meg.
Har du lyst å strikke de søte harefrøknene til
Ali?
--------------------
Bildene er av harefrøkner som jeg har strikket.

 Ali med bloggen the creations of Crazy Dazy har gitt meg tillatelse til å legge ut en norsk oversettelse av hennes design harefrøken 'Bunny creme egg cosy'. Når Ali er så grei og deler mønsteret med oss, håper jeg du er så snill at du linker til Ali sin side når/hvis du lager disse og legger ut bilder av dem på nette.
Tusen hjertelig takk Ali :-)
Thank you sooooo much Ali!

 HAREFRØKEN - OPPSKRIFT

Det er fint å bruke opp restegarn til harefrøken for det er ikke så mye garn som går med til en slik liten harefrøken.
Til hode - ører - hender og hale har jeg brukt naturhvit eller hvit.
Jeg strikket med dobbelt tynt garn, men et litt tykkere garn kan du også bruke.
Strømpepinner nr: 3

Forkortelse:
vr = vrang maske
r = rett
p = pinne
m = maske
omg = omgang
sm = sammen
rsm = rett sammen
vrsm = vrang sammen

Legg opp 26 masker på strømpepinner med kjolefarge.
Omg 1 - 2 - 4 - 5 - 7 -23 og 25 strikkes rett.
Omg 3: 1 kast, 2 rsm gjenta ut omgangen.
Omg 6: vr hele omgangen.

Omg 24: 2 vrsm, gjenta ut omgangen.
Klipp av garnet og forsett med naturhvit garn.
 
HODE:
Omg 26: 5 r, øk slik: strikk foran og bak i neste maske, strikk foran og bak i neste maske, (eller øk to masker på annet vis) strikk 6 r = 15 masker
Omg 27: 6 r, foran og bak i de to neste, 7 r = 17 masker
Omg 28: 7 r, foran og bak i de to neste, 8 r = 19 masker
Omg 29: rett
Omg 30: 7 r, 1 m løs av, 1r, løft den løse masken over, 1r, 2 rsm, 7 r.
Omg 31: rett
Omg 32: 6 r, 1 m løs av, 1r, løft den løse masken over, 1r, 2 rsm, 6 r
Omg 33: rett
Omg 34: 5 r,1 m løs av, 1r, løft den løse masken over, 1r, 2 rsm, 5 r
Omg 35: rett
Klipp tråden av og trekk tråden gjennom maskene og sy tråden fast.
Fyll hodet med vatt eller ull.

Når hodet er fylt, sy en tråklesøm langs halsen og stram til slik at vatt/ull ligger på plass.

Brett hullmønsteret innover ved nedre kjolekant og sy fast.
Da blir det en fin tungekant nede på kjolen.

ØRER:
Legg opp 5 masker,
Rad 1 og 3: 1 r, 3 vr, 1 r.
Rad 2 og 4: 1 vr, 3 r, 1 vr
Rad 5: 1 m løs av, 1vr, løft den løse masken over, 2 rsm.
Rad 6: 1 vr, 1 r, 1 vr
Rad 7: 1 m løs av, 1 r, løft den løse masken over, sett masken tilbake på pinnen og løft over.
Strikk et øre til og fest på toppen av hodet.
Nesen har jeg sydd med et par små sting i rosa garn.
Noen svarte sting til øyne.

ARMER:
Legg opp 4 m, 6 omg i kjolefarge og strikk hestetømmer.
(hestetømmer = strikk rett ut omg, og skyv maskene til høyre på pinne, og begynn på igjen)
Bytt til hvit og strikk 3 omganger, klipp av tråden og trekk igjen om masken.
Fest tråder.

HALE:
Lag den som
Ali viser på bloggen sin, rundt en gaffel.

Snipp snapp snute så har du strikket en liten harefrøken.
Nå kan du pynte den slik du ønsker.

LYKKE TIL :-)










Thank you sooooo much Ali! Hugs from Rigmor.


15 kommentarer:

  1. Hi Rigmor, Thanks for the link to your blog. I love all your bunnies. I also love all the flowers and hearts which you have added......they are just beautiful,
    best wishes, ali

    SvarSlett
  2. Så søte harefrøkener! Det gjorde seg virkelig med mye fin pynt på. Takk for oppskrift på norsk. Det pleier å være enklere å få begynt da....
    Ser ikke bort fra at jeg må prøve meg på denne. Jeg er også en elendig "påskepynter".

    Ha en fin fredag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingunn :-)
      Jeg håper du får lyst å lage harefrøkner. Om noen dager skal jeg skal lage til et innlegg om hvordan jeg lager små pynt til harefrøknene. Men først må jeg ta noen bilder o.s.v.
      Klem

      Slett
  3. Så søte dei er og så mange du har laga.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Injosa :-) Ja nå er også nr 20 laget :-)))

      Slett
  4. Å, det er dei søtaste harepusane eg har sett :) Så smått, og så fine detaljar. God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Bodil :-)
      Ha en riktig fin søndag.

      Slett
  5. Så søtt da, takker for deling av oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempe moro å se den søte harefrøken du har laget og med lykten forsiden av, ble det jo virkelig Påskestemning :-)

      Slett
  6. For noen vidunderlig søte kaniner, disse tror jeg at jeg må prøve meg på. Legger meg til som følger i samme slengen :)
    Ha en fin helg!
    Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig at du likte de :-)
      Jeg gleder meg til å se de du lager :-)

      Slett
  7. Hei!
    Disse harefrøknene var jo utrolig søte, og jeg er full av beundring for de bittesmå detaljene! Takk for oppskrift - den tar jeg vare på!

    Så moro at du har så mye oppskrifter etter moren din! Selbuvotter er så flotte, og jeg har i grunnen lyst til å strikke til hele familien! Julegaver kanskje?

    Ønsker deg en flott søndag!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Cathrin :-) Jeg håper det blir født noen harefrøkner hos deg også :-))
      Klem

      Slett
  8. For noen herlige harepuser! Sånne vil jeg strikke av restegarnet mitt!

    SvarSlett